Napsali o nás: Unikátní mycí centrum zcela podle vlastních představ
6. ledna 2015 / Zdroj: PETROLmedia / Autor: Tomáš Mikšovský
Unikátní mycí centrum zcela podle vlastních představ
Společnost W & P company Martina Wimmera realizovala v Domažlicích mycí centrum vlastní a zcela ojedinělé technické koncepce.
Deset let zkušeností
Martin Wimmer provozoval 10 let mycí centrum u autosalónu VW v Domažlicích. Tuto mycí linku před 10 lety majitel nabídl do pronájmu, protože si s ní nevěděl rady, myčka byla prodělečná. Mycí linka Martina Wimmera vždy zajímala, vzal si ji do nájmu a dokázal ji rozjet tak, že úspěšně fungovala. Následně po 7 letech provozu ale viděl, že je technologie již zastaralá, je potřeba její kompletní výměna a zároveň i prodloužení mycího prostoru. Zde byl k dispozici pouze zkrácený tunel, který absolutně nevyhovoval instalaci moderní linky, jež by odpovídala současným požadavkům. Majitel budovy a staré linky ale neměl zájem do nové linky investovat a Martin Wimmer nechtěl riskovat investici do zařízení instalované v pronajatých prostorách.
Poslední tři roky provozu staré mycí linky Martin Wimmer se svým týmem spolupracovníků se stále poruchovější mycí linku naučili svépomocně opravovat, znali ji mechanicky doslova do posledního šroubku a drobnými konstrukčními vylepšeními se snažili předejít opakovaným technickým závadám. Nabyté zkušenosti i vlastní technickou invenci dokázali pak později využít při plánování a postupné realizaci vlastního Mycího centra. Dokonalá a detailní znalost provozu a konstrukce průtahové mycí linky byla navíc důvodem, proč se Martin Wimmer pustil ve spolupráci s bývalými specialisty italského výrobce Ceccatto Petrem Blažkem a Václavem Švandou za společnosti General Tech do výstavby mycí ulice vlastní konstrukce z osvědčených technologických komponentů s individuálně vytvořeným řídicím systémem a sofistikovaným vodním hospodářstvím.
Vlastní technologická koncepce
Nové mycí centrum stojí na vlastním pozemku v lokalitě průmyslové komerční zóny dobře dostupné pro místní motoristy s perspektivou přístupu přímo z budoucího obchvatu Domažlic. V současné době je na straně výrobců mycích technologií bohatá nabídka klasických portálů a dvojportálových myček, které se jednoduše dovezou na místo hotové a prakticky ihned je možné je spustit do provozu. Přesto byl Martin Wimmer pevně rozhodnut jít méně pohodlnou cestou budování mycí průtahové ulice vlastní technologické koncepce. "Pro nás, kteří se mytím aut živí, je hrozně důležité počasí. A právě období pro mytí je tak krátké, že za pěkný den musíme umýt maximální množství aut, což na klasické portálové nebo i dvouportálové myčce nelze docílit." Přitom investice s druhou koncepcí není tak rozdílná a přepočtem na počet umytých vozů za hodinu se podle Wimmera průtahová linka stoprocentně vyplatí. Současně je ale třeba poukázat na jistý cenový rozdíl při realizaci linky tímto víceméně svépomocným způsobem a při dodávce celé mycí ulice na klíč.
Mycí centrum disponuje dostatečným prostorem umožňujícím pohodlný pohyb a parkování vozidel. Dominantou je 28 m dlouhý mycí tunel s bočně přisazenými otevřenými boxy ručního mytí a malým objektem s technologiemi mytí, vodním hospodářstvím s úpravou a čištěním vody a zázemím pro obsluhu. Unikátní je i mycí výška - 2,63 metru, která je pravděpodobně nejvyšší u mycí ulice pro osobní vozidla v České republice.
Stavební objekty jsou montované, základem je ocelová pozinkovaná konstrukce obložená zateplenými senvičovými panely Kingspan. Veškeré nosné konstrukce mycí technologie, jakož i rámy venkovních mycích boxů jsou výhradně z nerezové oceli. Ta narozdíl od pozinkované oceli jde průběžně při případných úpravách a inovacích svařovat a vrtat bez rizika napadení korozí.
Stále vyšší účinnost a kvalita mytí
U vjezdu do mycího tunelu je obsluhující personál, který reguluje provoz myčky, aby byla ve špičkách její kapacita maximálně využita a zákazníci čekali co nejkratší dobu. Zároveň provádí ruční předmytí, které přispívá k vynikajícímu mycímu výsledku. Navíc osobní kontakt s lidmi a ruční předmytí lidé vnímají velmi pozitivně, jelikož individualizuje a zlidšťuje jinak výhradně automatický proces.
Technologie disponuje výkonným čerpadlem, tlakové mytí, předmytí a automatické spodní mytí. Zatímco v mycím boxu si může zákazník mycí proces volit dle svého uvážení, v průtahové mycí lince je kontinuální mytí včetně dodávání chemie optimalizováno řídicím programem, který dávkuje podle pohybu vozidla linkou aktivní pěnu, přistříkává do kartáčů šampón a na závěr nanáší sušicí a konzervační vosk.
Mycí ulice je osazena z důvodu větší domývací schopnosti čtyřmi svislými a jedním střešním horizontálním rotačním kartáčem, přičemž svislé kartáče se pohybují kontinuálně s pohybem auta, a tím pádem mohou delší dobu omývat přední a zadní partie, což výrazně zvyšuje účinek mytí. Na předních a zadních kartáčích navíc bylo možno aplikovat různé průřezy materiálu a využít předností lamel a "kostek". Lamely dobře myjí méně členitý povrch, kde kostky mohou nechávat šmouhy, ty zase díky vyšší flexibilitě myjí prostory u zrcátek a na podobně hůře dostupných místech. Záhy budou do stávající sestavy doplněny dva horizontální podélné kartáče pro dokonalé mytí prahů. Za sekcí sušení s vysoce výkonnými ventilátory budou na výstup linky doplněny flanelové hadrové kartáče sloužící pro dosušení a leštění karoserie vozidla.
Velkou výhodou je úzká spolupráce s místním výrobcem kartáčů firmou BrushTech, která dodává kartáče do mycích linek celého světa a myčka Martina Wimmera je pro ní zkušebním polygonem. Společně za dlouhá léta spolupráce odzkoušeli desítky různých výřezů, různé délky smetáků, přítlaky kartáčů.
Unikátní řešení do posledního detailu
Délka tunelu a rozložení technologických úseků umožňuje další rozvoj. Je zde dostatek prostoru pro domontáž rámu tlakového předmytí. Mezi sušákem a posledním mycím stanovištěm je poměrně velký prázdný prostor. Důvodem je zkušenost z předchozí linky, kdy docházelo k rozprašování vodní mlhy a nedokonalému osušení karoserie. Proto je v plánu mycí a sušicí úsek linky oddělit automatickou mechanickou clonou.
Unikátně je řešeno vodní hospodářství, které je doplněno o jednotku reverzní osmózy pro výrobu demivody pro závěrečný oplach po mytí. Pozornému návštěvníkovi neunikne překrytí podlahy v celé ploše pororošty v ručních boxech a v místě pro ruční předmytí v mycí lince. Není zde problém s úklidem uvolněných nánosů nečistot z podlahy, samovolně propadnou do sběrné sedimentační jímky. Vzhledem k velkým plochám střech a zpevněných ploch je stahována kvalitní měkká dešťová voda do sofistikovaného systému vodní zásoby. Díky 40kubíkovému rezervoáru je mycí centrum téměř nezávislé na vodě z řadu, což výrazně šetří provozní náklady. Další výraznou úsporu znamená kompletní osazení veškerého osvětlení zdroji na bázi vysoce úsporné technologie LED.
Kvalita mytí a další služby
Pro Martina Wimmera je rozhodující výsledná kvalita mytí, ze které nechce slevovat. Dalším faktorem posilujícím konkurenceschopnost mycí linky její propustnost. Martin Wimmer si vymyslel nastavení optimální mycí rychlosti podle ročního období. V období pylů není zašpinění aut tak masivní jako na podzim, kdy je na silnicích bláto, které navíc pevně na povrchu karoserie ulpívá. Nyní jede myčka pomaleji a její propustnost je mezi 20 - 25 vozidly za hodinu. Na jaře je při docílení stejné kvality mytí možno dosáhnout díky rychlejšímu průchodu auta linkou daleko vyšší kapacity.
Zákazníci samozřejmě hodnotí výsledný efekt mytí, ale také fakt, jak dlouho celé mytí trvalo včetně případného čekání ve frontě. "Zatím máme velmi dobré ohlasy a taky hodně "lajků" na Facebooku," pochvaluje si spokojenost zákazníků Wimmer.
"V Domažlicích a okolí mezi motoristy zájem o mytí je. Na druhou stranu je ale znát nižší kupní síla místních obyvatel například oproti Praze. Přes poměrně krátkou dobu od spuštění mycího centra do provozu nouze o zákazníky není. Tvoří se tu i fronty, když je pěkné počasí. Díky vybudování centra se rozmělnila klientela na dvě skupiny. Jedna část šla za naší firmou do nového, druhá to ještě možná neví nebo se někteří zákazníci nerozhodli zkusit novou mycí linku či jen prostě nemají rádi změny. Počkáme, co udělá čas," tvrdí Martin Wimmer.
Jeho myčka má totiž rozhodně co nabídnout navíc. Na prvním místě to jsou boxy ručního mytí, které ve městě chyběly a byla po nich silná poptávka. Také na refýži pro samoobslužnou údržbu je pro zákazníky kromě pračky autokoberečků i vysavač s možností reverzního chodu. To oceňují především motorkáři, kteří si v ručním boxu umyjí motorku a pak si ji mohou následně proudem vzduchu osušit. V plánu Martina Wimmera je další rozvoj mycího centra. Na volné ploše je již vybudováno dětské hřiště, drobné občerstvení ve formě jídelního a nápojového automatu včetně posezení pro zákazníky.
Mycí linka vývojovým polygonem kartáčů BrushTec
Domažlická společnost BrushTec má na mycí lince jedinečnou možnost v praxi zkoušet kartáče do sebemenších detailů. Především si okopírují kontury aut, podle kterých následně vyplétají tvar kartáčů tak, aby detaily na horních hranách karoserie byly vymyté a aby paprsky efektivně dosáhly na veškerém části mytého povrchu karoserie. Když se podíváte na tvar kartáčů roztočeného válce, ve spodní partii zhruba 50 cm odspoda jsou kartáče kratší a pak se délka paprsků kartáče vytáčí, přičemž nahoře jsou nejdelší. Na vodorovném kartáči je prostředek vybraný a boční partie jsou delší, aby přes hrany aut dosáhly. Ladí se i detaily, jako třeba lamelová pěna na vodorovném kartáči.
Každá mycí linka, která má pěnové nebo textilní kartáče, je sice šetrnější, ale má v létě problém s odstraněním hmyzu z oken. Lamely při mytí zašpiněných karoserií vykazují vyšší účinek. Na svislé kartáče se naopak hodí na horní partie osadit profil 4x4 (kostičky), které na rozdíl od lamel lépe umyjí mezery pod klikami, kolem stěračů nebo za zrcátky. Pěna, která má profil 3x9 a je méně poddajná, se umístila na spodek kartáčů pro mytí exponovaných partií například kolem blatníků, které musí snést hrubší zacházení a kde by se pěna v menším profilu trhala.
Na myčce v Domažlicích, která disponuje velkým počtem kartáčů, nebyly osazeny pěnové kartáče ve spodní části mixované s žíněmi, které se osvědčují na klasických portálových myčkách. Velmi dobré zkušenosti s mixovanými kartáči mají například na myčkách v síti Benzina. Poskytují dobrý poměr mezi cenou a mycím účinkem. Klasické žíně se snáze dostanou do malých skulin a spolu s pěnou má výsledně kartáč větší životnost než klasický žíňový. Zejména při průměrně silnějším zašpinění vozidel v Česku je mixovaný kartáč pro standardní portály výborným kompromisem mezi šetrností a účinností mytí.